BIO

Oct 10, 2010

Forgiveness



tergerak ati aku maok maaf kan sesorang yang aku bena-bena aku sik suka. well, tauk jak la... just sedikit jak org tauk pasal hal tok.... aku maaf kan nya ikhlas dari hati ku. aku sik tauk kenak.. mayb sebab hari tok 10/10/10. 
 hari tok aku pergi church, 8.30am ku bangun. sharp... then ku call sesorang supaya bangun pg church sama juak.tapi nya dah bgun awal gk.... sampai jak kat church kol 9.45. sepatut nya sesi mula kol 9.30am. tapi sik tauk kenak ari tok lambat mula... aku dgr kotbah pastor. and he teach about FORGIVENESS. yup, ya lamembuat kan hati ku tergerak untuk memaaf kan... and aku sik sangka juak aku terharu tgok video clip yg di tayang kan nya.... aku kawal perasaan supya sik kuar aik mata.. ahaha.. sensitif doe...
memang hari ni, saya mendapat byk ilmu dan iktibar. ini juga memberikan ransangan kepada saya agar bersabar dan jangan menyimpan dendam. kerana setiapyg kita lakukan nanti ada balasan nya. buat baik berpada pada, buat jahat jgn sekali... 
Maafkan org yang buat salah kepada kamu... .
matius 18:23
    Allah berkata demikian kerana apabila allah memerintah kepadanya seperti berikut. seorang raja hendak memeriksa akaun pegawai2 nya. apabila raja mula berbuat demikian, salah seorang pegwai nya yang meminjam wang beratus-ratus juta dibwa menghadap.pegawai it tidak mempunyai cukp wang untuk melunaskan hutang2 nya.oleh itu, raja memberika perintah agar pegawai itu dijual sebgai hamba bersama-sama anak dan isteinya dan segala harta milik nya untuk melunas kan hutang nya. pegawai itu suju di hadapan raja dan memohon, "bersabar lah terhadap hamba. hamba akan melunaskan segala hutang hamba". raja itu kasihan kepadanya lalu MENGHAPUSKAN SEMUA HUTANG2 NYA dan MEMBEBASKAN NYA.

   tetapi apabila pegawai itu keluar, dia berjumpa dgn seorng pegawai lain yang berhutang beberapa ratus sahaja kepadanya. dia menangkap rakan nya, lalu mencekik nya dan berkata "lunaskan semua hutang mu". rakan nya itu sujud dihadapan nya dan memohon, " bersabar lah, aku akan melunas kan hutang mu". tetapi pegawai itu tidak menghiraukan permohonan rakannya. sebalik nya dia memberikan perintah supaya rakan nya dipenjarakan sehingga dia melunaskan hutang2 nya. apabila pegawai2 lain melihat hal2 itu, mereka sangat sedi dan melaporkan perkara itu kepada raja. lalu raja memanggil pegawai yg jahat itu dan bertitah "hai hamba yg jahat! semua hutang mu telah di hapuskan kerana kamu memohon supaya beta mengampuni mu. sepatut nya kamu mengasihani rakan mu, sebagai mana beta  mengasihani mu". raja sangat murka. lalu pegawai yg jahat itu di hukum sehingga semua gutang nya dilunas kan.

dari cerita ya, dapat kita pastikan bahawa kita hendaklah mengampuni org yang berbuat salah kepada kita apabila dia memohon maaf kepada kita. kerana Tuhan akan memaaf kan kita jika memaaf kan org yg berbuat salah kepda kita.... 



:) taukey ikan joe

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...